Wat is een synopsis en waarom schrijf je er een? Dat legden we uit in een eerder artikel. Om je een beetje op weg te helpen in de zee aan artikelen over synopsis schrijven die het wereldwijde web doet overstromen, hebben we nu een aantal tips voor het schrijven van een sterke synopsis.

 

De basis: do’s en don’ts

Volgens Jane Friedman, docent uitgeven bij de University of Virginia, is het belangrijk dat je de lezer een goed beeld geeft van wat er gebeurt in het verhaal met een energieke, overtuigende stijl. Schrijf hierbij in actieve vorm en vermijd passieve zinsconstructies. Schrijf in de derde persoon tegenwoordige tijd. En: less is more!

Do

  • Geef een duidelijk beeld van het hoofdconflict in je verhaal.
  • Introduceer in de eerste alinea je protagonist met zijn of haar conflict en aan het einde van die alinea de setting.
  • Laat merken van welke personages we zullen houden en aan wie we een hekel zullen hebben.
  • Breng de gevoelens en emoties van de hoofdpersonen goed over op de lezer.
  • Demonstreer wat de hoofdpersoon op het punt staat te verliezen.
  • Laat zien hoe het conflict is opgelost.

Don’t

  • Benoem niet te veel personages of gebeurtenissen.
  • Ga niet te diep in op details, omschrijvingen en onderbouwingen.
  • Beschrijf de gebeurtenissen en interacties tussen personages niet op een onduidelijke, ongestructureerde manier.
  • Schrijf geen flaptekst en gebruik geen marketingtermen als ‘Een zinderende YA-Thriller!’.

Bron: Back to Basics: Writing a Novel Synopsis by Jane Friedman

 

De personages: hoe laat je ze leven?

De do’s en don’ts zijn handig voor een goede start, maar hoe laat je je personages nu leven? Als er iets duidelijk wordt uit de tips van Jane Friedman dan is het dat de personages goed uitgewerkt moeten zijn. Om die nu echt te laten leven, hebben we wat tips van Glen C. Strathy, een freelance schrijver wiens nonfictieboek New York Times Business Bestseller werd.

Over de personages zelf

  • Vraag jezelf af wie de hoofdpersoon is aan het begin van het verhaal en aan het eind van het verhaal.
  • Omschrijf hoe hij of zij is in een stressvolle situatie.
  • Bedenk hoe je hoofdpersoon reageert op de invloedrijke gebeurtenissen in het verhaal. (Gaat hij of zij voor een leap of faith? Verandert diegene zijn kijk op de wereld? Of blijft je hoofdpersoon bij wie hij is?)

Over de relatie tussen hoofd- en bijpersonen

  • Hoe is de relatie tussen hoofdpersoon en bijpersonen aan het begin van het verhaal?
  • Hoe ontwikkelt die relatie zich gedurende het verhaal of hoe wordt deze op de proef gesteld?
  • Waar loopt de relatie in uit?
  • Hoe is de relatie aan het einde van het verhaal (veranderd)?

Als jouw verhaal een thema heeft dat centraal staat, dan is het belangrijk dit te benoemen in je synopsis. Dit kan in een aparte alinea bovenin je document. Benoem daar tegen welke problemen je personages aan lopen, welk themacentraal staat (of welke thema’s) en wat de boodschap of moraal van het verhaal is.

Uit de eerste alinea van je synopsis moet blijken dat je een origineel idee hebt met een interessante hoofdpersoon en dat je onderwerpen en thema’s intrigerend of wellicht actueel zijn. Uiteraard moet je synopsis zo geschreven zijn dat de lezer wil blijven lezen en moet de tone of voice en stijl van het verhaal erin verwerkt zijn.

Bron: How to Write a Synopsis of Your Novel by Glen C. Strathy

 

Heb je iets aan deze tips gehad of mis je nog iets? Laat het ons weten in een reactie hieronder!

 

Voor de YA- & NA-schrijfwedstrijd lever je naast het gehele manuscript ook de eerste drie hoofdstukken van je verhaal in een apart document, een synopsis en een biografie in. Heb je wel érg korte hoofdstukken, dan kun je tot 30 pagina’s van je manuscript insturen. Denk er hierbij aan dat je het verhaal afbreekt op een logisch moment en dat 30 pagina’s echt de max is. De synopsis van je verhaal mag maximaal 1 A4’tje lang zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!
* is verplicht
Bezoek de Young Adult Shop
Volg ons op Twitter
Vind ons op Facebook